Â
VARIA zawierajÄ… materiaÅ‚y ikonograficzne oraz prezentujÄ… ciekawostki, motywy fotograficzne, tematy i autorów bÄ™dÄ…cych w krÄ™gu zainteresowania Fundacji Karrenwall.Â
Â
Dwie fotografie Alberta Gottheila w fotograficznym oryginale i wersji drukowanej wydawnictwa A. W. Kafemanna.
Â
Znana fotografia Pawła Czarneckiego przechodziła kilka faz retuszowania i kadrowania. Najbardziej widoczne jest, usunięcie sterty gruzu z lewej strony tajemniczego pana w kapeluszu (na fotografii).
Â
Â
Długie Pobrzeże, wieczorny widok od północy na czterech fotografiach Gertrudy Kelting i jednej Piotra Czarneckiego.
Â
Â
Â
Nocne zdjÄ™cia Å»urawia w GdaÅ„sku wydajÄ… siÄ™ identyczne, choć byÅ‚y wykonane przez różnych autorów, w różnym czasie.Â
Â
Â
Â
Popularny, zimowy motyw fotograficzny w wersjach trojga znanych autorów.Â
Â
Â
Â
Trzy fotografie Gertrudy Kelting wykonane z tego samego okna kamienicy przy Targu WÄ™glowym.Â
Â
Â
Â
PrzeÅ›ledźmy kulisy fotomontażu z lat 30. XX wieku. Oryginalna fotografia PawÅ‚a Czarneckiego jest na każdym etapie "upiÄ™kszana" i jedyne co można powiedzieć na obronÄ™ autora tych zabiegów, jest to, że wszystkie elementy fotomontażu pochodzÄ… z jego zdjęć.Â
Â
Â
Â
Widok z pasażu Zbrojowni na ul. PiwnÄ… jest jednym z ciekawszych gdaÅ„skich motywów. Zwróćmy jednak uwagÄ™ na retuszowanie. Szczytem kreatywnego retuszu zdjęć, jest ostatnia pocztówka z przedwojennÄ… fotografiÄ… Czarneckiego, wydana w roku 1948.Â
Â
Â
Â
Popularny motyw Bazyliki Mariackiej od strony północno-wschodniej w kilku ujÄ™ciach. Przedostatnie zdjÄ™cie jest wykonane z tego samego miejsca, co poprzednia fotografia Alberta Gottheila, ale nie ma już Wielkiej Synagogi i widoczne jest schronisko Benecke'go.Â
Â
Â
Â
Sterowce wzbudzały zainteresowanie i były ciekawym dodatkiem do nieba nad Gdańskiem. Trzy pierwsze fotografie są oryginalne a kolejne są fotomontażem. Pracownia Paula Czarneckiego dodawała Zeppelina (niestety tego samego w wersji lustrzanej) do kolejnych zdjęć pod różnymi nazwami: Graf Zeppelin lub Hindenburg.
Â
Â
Â
Nabrzeże Targu Rybnego
Â
Â
Â
Widok Długiego Pobrzeża z wieży Domu Przyrodników na trzech wersjach fotografii Gertrudy Kelting.
Â
Â
Â
Co zrobić jak mamy starsze zdjęcie a budynek został zmodernizowany? Retusz. Pierwsze zdjęcie Alberta Gottheila powstało przed rokiem 1932, przed wymianą okien w Dworze Artusa i wydawca broszury "Danzig ruft!" z roku 1935, musiał to poprawić zmieniając okna na nowe. Podobne zabiegi widzimy na fotografiach Domu Krużgankowego przy kościele św. Trójcy. W ramach programu "regotyzacji" w roku 1908 skuto tynk na fasadzie a wydawcy pocztówek dorysowywali belki "pruskiego muru" na starszych fotografiach.
Â
Â
Â
Dwie a właściwie trzy fotografie Pawła Czarneckiego z widocznym retuszem. Na pierwszej, bez powodu usunięto drzewo, a na drugim latarnię uliczną. Na pocztówce z widokiem Teatru Miejskiego dokonano również przedruku nazwy na Teatr Państwowy po zmianie nazwy obiektu.
Â
Â