Â
ERRATA zawiera sprostowania bÅ‚Ä™dów, uzupeÅ‚nienia do albumów Fundacji Karrenwall i prezentuje nowy materiaÅ‚ ikonograficzny, pozyskany już po ukazaniu siÄ™ naszych publikacji.Â
Â
Â
Wzory nadruku na kartonikach zdjęć portretowych z atelier Gottheil & Sohn zmieniały się pod koniec XIX w. co kilka lat. Okazało się, że nawet identyczne na pierwszy rzut oka wzory, pochodzą od różnych projektantów.
Â
Â
Â
W naszym albumie "Rudolf Th. Kuhn" z roku 2011, pokazaliśmy plany przebudowy atelier Kuhna przy Reitbahn 7. Jak to się stało, że przeoczyliśmy jeden ważny szczegół? Wszystkie dokumenty są zatwierdzane i sygnowane w roku 1893 i 1894 przez właściciela posesji, czyli samego Rudolfa Th. Kuhna. Porównanie autografów, pokazuje postępujące załamanie stanu zdrowia fotografa.
Â
Â
Â
Fotografia i fotomontaż. Pierwsza fotografia przedstawia Kazimierza Lelewicza (noszącego wówczas nazwisko Lalka) i jego narzeczoną, i późniejszą żonę Marię. Kolejne zdjęcie, to już fotomontaż wykonany przez Lelewicza, poprzez sklejenie dwóch odbitek fotograficznych, które były zapewne podstawą do późniejszej reprodukcji i retuszu.
Â
Â
Â
W albumie Atelier Gottheil & Sohn (1843-1943) autorzy podali rok 1943 jako zakoÅ„czenie dziaÅ‚alnoÅ›ci atelier Gottheilów w GdaÅ„sku. OkazaÅ‚o siÄ™, że pracownia dziaÅ‚aÅ‚a aż do roku 1944-5 pod szyldem "Gottheil & Sohn", ale jej wÅ‚aÅ›cicielem byÅ‚ Alfred Stoff. Losy rodziny Gottheilów sÄ… nadal nieznane.Â
Â
Â
Â
Fundacja Karrenwall pozyskuje nowe obiekty archiwalne. NajstarszÄ… fotografiÄ… jest atelierowy portret z ok. 1860 r. i zbiorowa fotografia czwórki rodzeÅ„stwa z roku 1864, z pierwszej pracowni Gottheilów przy Portchaisengasse (ul. Lektykarska) No. 7 n. 8. Ciekawy jest też ostatni, dużo późniejszy, lecz podobny portret zbiorowy brata i trzech sióstr w typowym formacie pocztówkowym (10 x 15 cm) z roku 1928.Â
Â
Â
Â
Na okładce albumu Ruiny. Fotografie Wiesława Gruszkowskiego umieściliśmy fotografię kościoła św. Katarzyny z perspektywy ul. Katarzynki. Odnalazło się bardzo podobne zdjęcie z lat 30. XX w. autorstwa (prawdopodobnie) Gertrudy Kelting. Zakupiliśmy również nieznaną fotografie prof. Wiesława Gruszkowskiego, wykonaną z dachu teatru.
Â
Â
Â
W albumie Odbudowa. Fotografie Kazimierza Lelewicza doszło do przykrej, niezawinionej przez autorów pomyłki. Fotografia na stronie 44 i 71 przedstawia na pierwszym planie niezidentyfikowaną osobę a Kazimierz Lelewicz znajduje się po lewej stronie w tle.
Â
Â
Â
Fotografia Jana Bułhaka była publikowana przez wydawnictwa Arnolda Stelzera: DNK (Drukarnia Narodowa Kraków) i ASK (Arnold Stelzer Kraków). Ciekawym odkryciem są linie papilarne pozostawione w trakcie wywoływania negatywu. Jan Bułhak zazwyczaj sam wywoływał swoje negatywy i można przypuszczać, że jest to ślad pozostawiony przez autora.
Â
Â
Â
Przedstawiamy już znane z naszego albumu i nowo pozyskane fotografie rodziny cesarskiej i 1 Przybocznego PuÅ‚ku Huzarów Nr. 1 (1. Leib-Husaren-Regiment Nr. 1) z atelier Gotheilów, ZdjÄ™cia sÄ… w kilku ujÄ™ciach i różnych kadrach. Możemy poznać technologiÄ™ retuszu która pozwalaÅ‚a usunąć z fotografii nawet kilku huzarów wraz z koÅ„mi, aby wyeksponować cesarza Wilhelma II i generaÅ‚a Augusta von Mackensen'a.Â
Â
Â
Â
W albumie Jan BuÅ‚hak i Paul Czarnecki. Polscy fotograficy i wydawnictwa pocztówkowe w Wolnym MieÅ›cie GdaÅ„sku, padÅ‚o pytanie o dziwnÄ… dystrybucjÄ™ w latach 1946-1952, pocztówek wydawnictwa ASK (Arnold Stelzer Kraków), drukowanych w latach 1930-39 z niemieckimi napisami. ZnaleźliÅ›my dowód, że sprzedaż pocztówek sprzed 1939 roku, z przedrukowanymi tytuÅ‚ami, odbywaÅ‚a siÄ™ po wojnie oficjalnie. Pocztówka "ASK 43, Oliva. Blick vom Karsberg" posiada dwa stemple z roku 1947 i 1948 — Wojewódzkiego UrzÄ™du Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, zezwalajÄ…ce na druk z nowym tytuÅ‚em "Oliwa. Widok ogólny". Prezentujemy pocztówki ASK w wersjach po roku 1946. Pocztówki pochodziÅ‚y z magazynów Arnolda Stelzera i część z nich byÅ‚a zapewne przedwojennymi zapasami i niekiedy odrzutami jakoÅ›ciowymi. Obrót w zniszczonym GdaÅ„sku, pocztówkami przedwojennymi wydaje siÄ™ kuriozalny. Zwróćmy uwagÄ™ na surrealistyczne widoki i przedziwne tytuÅ‚y: "ASK 11, DANZIG. »Hindenburg« über Danzig" w polskiej wersji "GDAŃSK — Koscol P. Marii", "ASK 31, DANZIG. Krantor" z tÅ‚umaczeniem "GDAŃSK — Krany", "ASK 33, ZOPPOT. Motorschiff Preussen" w wersji "SOPOT — Molo", "ASK 70, Graf Zeppelin über Zoppot" sprzedano pod tytuÅ‚em "SOPOT — Deptak". Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje pocztówka "ASK 72" z pomnikiem cesarza Wilhelma I i na rewersie ze znaczkami z BolesÅ‚awem Bierutem z lat 50. XX wieku. W innych wersjach obcinano teksty niemieckie i dodrukowano tytuÅ‚y polskie.Â
Â
Â
Â
Porównajmy wydania fotograficzne i drukowane z sesji fotograficznej Alberta Gottheila w domu Uphagena.Â
Â
Â
Â
W albumie Widok GdaÅ„ska z Góry Biskupiej opublikowane jest zdjÄ™cie Hansa Lenza z Góry Biskupiej. Ostatnio odnalezione zostaÅ‚o podobne ujÄ™cie, wykonane o innej porze roku (fot. 3). Przy okazji zamieszczamy kilka interesujÄ…cych fotografii tego autora.Â
Â
Â
Â
W albumie Widok GdaÅ„ska z Góry Biskupiej opublikowane byÅ‚y dwa zdjÄ™cia, które można dziÅ› z dużym prawdopodobieÅ„stwem zidentyfikować jako fotografie Gertrudy Kelting. UjÄ™cia nie sÄ… zbyt udane z powodu przewodów telefonicznych które byÅ‚y zmorÄ… gdaÅ„skich fotografów.Â
Â
Â
Â
Kilka pocztówek ze zdjÄ™ciem z atelier Gottheil & Sohn, z popularnym ujÄ™ciem, noszÄ…cym tytuÅ‚ "Wenecja północy".Â
Â
Â
Â
Albert Gottheil fotografowaÅ‚ czÄ™sto w tych samych miejscach o różnych porach roku.Â
Â
Â
Â
Pocztówki fotograficzne z atelier Gottheil & Sohn były sygnowane "mokrym tłoczeniem" z nazwą firmy lub nazwiskiem autora fotografii - Alberta Gottheila. Niektóre zdjęcia są w kolejnych edycjach różnie sygnowane, lecz nazwisko autora świadczy prawdopodobnie o szczególnej randze fotografii i jej osobistym wykadrowaniu i wywołaniu.
Â
Â